با یاد و تمنای یاری از پروردگار و تمام اهل درستی و نیکی و حق و عدالت با عقاید و آیین های گوناگون 

« احتیاط برای فعالینِ رسانه ها »

فعالین رسانه ای تو هر زمینه که فعال باشن رو میشه از مهمترین عوامل رشد و پیشرفت مجموعه برشمرد چراکه باعث آگاهی و هوشیاریه اعضاء مجموعه میشن ولی به نکته ای مهم باید توجه داشت که ما زمانی که با تعالیممون موجبِ داناتر شدنِ دیگران میشیم ، قطعاً نیروهای مخالفی هم در برابرمون شکل میگیره . گاهی این ممانعت از سوی خوده شخصیه که با ما موافق نیست ، هرچند که در حقیقت به نفعشه و گاهی این مخالفت از سوی جوانبیه که اگر دیگران موافق ما باشن سود و منافعشون از بین می‌ره و چند مسئله ی مهم مطرحه ؛ 

یک موضوع اینکه به اندازه ی تواناییمون فعالیت داشته باشیم و زیرک باشیم تا نیروهای مخالف برامون مشکل ساز نباشن ، حتی اگر ما درست بگیم و اونها اشتباه بگن و دلیلش اینه که اگر برای فعالیت ما مانعی ایجاد بشه دیگه همون مقدار کم هم نمی‌تونیم تاثیر داشته باشیم .

بسیار نسبت به صحیح بودنِ آثارمون و تاثیرات حاصل شده از پی اِش مطمئن بشیم و بیان نرم و فروتنانه داشته باشیم و از ایجاد تنش بپرهیزیم که از استراتژی های مهم محسوب میشه .

نکته ی انتهای که بسیار مهمه اینکه چطور برای دیگران مشکلساز نباشیم حتی اگر شیوه های اونها ناصحیح و نامتناسب باشه ؟ به عنوان مثال محصول یک مجموعه ی تولیدی برای سلامتی مضره و قصدِ ما اینه که اون محصول به شکل سالم تولید شه . اینجا دو نکته ی مهم هست که ابتدا اون تولیدی توجیه بشه که با روش جدید تولید هم منافعش تامین میشه و نکته ی بسیار کیلیدیه دیگه اینکه بتونیم برای تغییر شیوه ها نیروی لازم و بستر هم رو ایجاد کنیم و در رابطه با تمام اینها راهکار داشته باشیم تا اونها هم موافقمون بشن چون اغلب برای تغییر روش ها باید ریسک پذیر بود بنابراین ترجیح اینه که همون روش های گذشته خوبه و بخصوص زمانی که یکپارچگی و انتظام بین اعضاء یه جریان کم باشه دیگه کار سختر هم میشه چون همه میگن اگر ما بخوایم هم به تنهایی نمی‌تونیم تغییر و تحول ایجاد کنیمو با کلی گره مواجه میشیم .

قطعاً منظورمون از این تغییر و تحولات فقط تو زمینه های صنعتی نیست و به عنوان مثال تغییر روزِ تعطیلی آخر هفته از جعمه به شنبه ؛ توجه کنید خیلی ها هستن که موافقن روز های شنبه تعطیل باشه و با این حال نمی‌بینیم که در صدد انجام این کار بشن چون از کلی مشکلاتی که بوجود میاد تا این تغییر ایجاد بشه آگاهن و نگران از اینکه خودشون هزینه های این تغییر رو تقبل کنن ولی دیگران بی تفاوت باشنو همکاری نداشته باشن . در نظر میگیریم که چند شرکت تجاری باید روز های پنجشنبه که روزه قبل از تعطیلی محسوب میشه با همدیگه تسفیه حساب کنن و چون هدف تغییرِ تعطیلی از روز جمعه به شنبه باشه باید روندی طی بشه که لازمش اینه که این شرکت ها تا چند هفته تسفیه حسابشون رو یک هفته دیر تر انجام بدن و همینجاست که خیلی ها منصرف میشن . پس نتیجه میگیریم که ما به عنوان فعالینِ رسانه ای که قصدِ ایجاد تغییر و تحول و پدید آوردن تمدن و فرهنگ هایی نوین رو داشته باشیم احتیاج داریم که بتونیم به شکلی گسترده با دیگران بحث و گفتگو داشته باشیم تا هم توجیه بشن و هم یک نوع همبستگی برای ایجاد تحولات بوجود بیاد که هم نیروی کافی برای پیشرفتِ فعالیت های رسانه ای خودمون ایجاد بشه و باعث اختلال نباشه تا سد ها و موانع منجر به ایستایی و کندیمون باشه و هم به واسطه ی همبستگی شکل گرفته بتونیم اون تغییرات رو با توانی کافی به سرانجام برسونیم‌ . جالبه که گامِ ابتدایی مرتبط با تمام اینها به خوده رسانه ها مربوط میشه و مقصود از بیان این مطلب این نیست که فعالیت های رسانه ایمون رو متوقف کنیم بلکه با تعادل و سنجیدن بسیار پیش بریم تا موانع و مخالفت ها بالکل موجب توقفمون نشه .

لازم به ذکره که قطعاً راه‌اندازی رسانه ها به طریقه ی مذکور می‌تونه تمام این گره های بسیار پیچیده رو از بین ببره و راهگشا باشه چراکه بسیاری از مخالف ها و موانع پیچیده از سویِ جوانبیه که چون اتحاد و توانِ کافی به سببِ تغییرات رو تو مجموعه نمیبینن ترجیح میدن همون شیوه های گذشته تکرار بشه .