با یاد و تمنای یاری از یگانه پروردگار بی‌همتا و (صمد) و تمام اهل درستی و نیکی و حق و عدالت با عقاید و آیین های گوناگون 

تحریف گفتار ، خطایی بزرگ که بشر به سادگی مرتکب میشه 

دو چیز انسان رو از مابقی موجودات ساکن زمین متمایز می‌کنه ؛ گونه ای از هوش و اندیشه ای مقایسه ایِ بسیار وسیع ، مبنایی و انتزایی که تعقل عنوان میشه و گفتاری که بشکلی بسیار پیشرفته نسبت به دیگرِ جانداران توسعه یافته . اگر یه پژوهش کلی نسبت به زیستِ حیوانات داشته باشیم ، احتمالاً به این نتیجه می‌رسیم که اکثر قابل توجه درگیری ها بین این جانداران تنها به قصد بقا ، تغذیه و حفظ محیط امن انجام میشه ، قطعاً برای کسب این موارد به زندگی گروهی نیازِ و نوعی شیوه ی ارتباطی بین این جانداران لازمِ ولی از اونجایی که گسترده ی خواست‌های یه گرگ یا حشره بیش از حدودی معین نمیتونه باشه ، اون شیوه ی ارتباطی هم به میزانی محدود رشد می‌کنه . به عنوان مثال برای تمام خرس‌ها فقط صد نوع از قالب های ارتباطی تعریف شده ، اعلام خطر ، اعلام اینکه جایی غذا پیدا شده ، موافقت ، خشم و مخالفت و مواردی بسیار ساده ولی برای آدمی که دولت و سازمان کیهان شناسی ایجاد می‌کنه و اَمیالو آرزوهاش تا ثریا فرض میشه ، قطعاً به جهت ایجاد ارتباط و بیان مقاصد ، بی شمار از تعاریف و واژگان نیاز هست و همین پیچیدگی موجب میشه بسیاری از مفاهیم بشکلی ناصحیح انتقال پیدا کُنه . تفاوتی نداره ما نتونیم منظورمون رو صحیح مطرح کنیم ، به واسطه ی دیگران صحیح منتقل و استنباط نشه و این خطا با نیاتی خوب یا بد انجام بشه ، غرض بیان این مطلب توجه به موضوعی بسیار مهمِ که گاهی ما منظوری رو آنچنان تحریف میکنیم که بالکل اشتباهِ و متأسفانه گاهاً برامون اشتباهی ساده تلقی میشه در عین حال که چه بسیار از نزاع ها تنها به دلیل بیان و استنباط اشتباه و مبنی بر سوء ایجاد میشه و گاهی اشتباهاتی بسیار ساده مقصود رو کاملاً متفاوت شرح میده .

اگر بهمون بگن حاظرید تعدادی از اهالی یک خاندان رو شلاق بزنید ، احتمالاً با اَخم میگیم این چه چیزیه که به من نسبت میدی ! چرا فکر کردی من انسانی هستم که حاظرم اینچونین عملی رو انجام بدم ولی اگر به همین فرد گفته بشه که چند جمله ی نادرستت باعث میشه نزاعی که آسیبش به مراتب بسیار بیشتر از دردِ شلاق خوردنِ ایجاد بشه ، بنابراین خطایی بزرگتر انجام میشه چی ؟ آیا باز هم نمی‌پذیریم ؟ شاید لازم باشه گاهی بیشتر هنگام سخن گفتن محتاط باشیم و تاثیر کلام و گفتار رو بیشتر جدی بگیریم تا مبادا کلامی که نامناسب و یا خطا داشته باشیم . البته که این خطاب به همگان نیست و البته که حساسیت و وسواس بیش از حد نسبت به هر مقوله می‌تونه همون اندازه مشکل ساز بشه که بی اعتنایی و ساده انگاری ‌.

بد نیست یادآور بشیم که شاید بخاطر همین موثر بودنِ واژگانِ که بنیانگزار یکی از عادلانه ترین حکومت های تاریخ انقدر نسبت به گفتار نیک و دروغ که قطعاً میتونیم تحریف رو هم نوعی دروغ بدونیم تأکید داشته و اینچونین این کلام زنده و باقی مونده تا بهمون یادآوری کُنه نسبت به تأثیر کلاممون بی اعتنای و سها انگار نباشیم .

در انتها یک نکته باقی میمونه ، آیا عمیقاً به این فکر میکنیم که چرا انقدر به اهمیت شناخت ، دانش و پژوهش در میان جوامع بشری توجه میشه ؟ باورمندم یکی از دلایل مهمش اینه که فرد متخصص نه بیانی نامناسب و نه اشتباه داره ، لهذا نباید بپنداریم که اینچونین مطالبی به منظور مواردی مهم و حرفه ای مطرح میشه ، در حقیقت یه نکته ای رو که ما اغلب در زندگی فراموش میکنیم و جدیش نمی‌گیریم اینه که برای هر کاری ، متخصص و کاردانی هست ، اگر بخوایم برای فردی بیمار دارو تجویز کنیم ، اکثراً اجتناب میکنیم ، و یا موقعی که درباره ی مسائل مهندسی صنعت خودرو سازی نظرمون رو بخوان یا نگاهی عاقل اندر سفیهانه و تفاخر آمیز میگیم من متخصص این امر نیستم ولی اگر بخوایم درباره ی یک مشکل اجتماعی و فردی ابراز عقیده کنیم و یا درباره ی مشکل فلان فرد از نزدیکانمون مواجه ای داشته باشیم ، هممون با اعتماد بنفس غیر قابل وصف ، با اقتدار و به شکلی که گویی اصلاً ما برای این کار زاده شدیم شروع به اعلام نظر میکنیم و هممون در غالب حکیم و ریشفیدی بسیار باتجربه و کهن ظاهر میشیم و تازه احساس میکنیم که این لطف و سخاوتی ستونیِ از سمتمون که اعطا میشه و اگر هم ازمون پذیرفته نشه ، ناراحت میشیم که چرا عملمون مغتنم شمرده نشده ولی غافلیم از اینکه اگر کشوری صاحب بهترین صنعت خودروسازی ، ساختمان سازیِ ، اگر بهترین اقتصاد رو داره ، از مهمترین دلایلش اینه که اون اصول رو به نحو احسن رعایت کردند و کار به متخصصین سپارده شده ، در باب مسائل فرهنگی و اجتماعی هم بهمین شکلِ و موضوع اینه که همون‌طور که ما برای شخصی بیمار دارویی تجویز نمی‌کنیم و به پزشک ارجاعش میدیم ، در گفتار هم بهمین شکل عمل کنیم ، حرفه ای عمل کنیم تا جامعه و پیرامونی مطلوب داشته باشیم .

با امید سلامتی و خوبی برای همه .