با یاد و تمنای یاری از یگانه پروردگار بی‌همتا و (صمد) و تمام اهل درستی و نیکی و حق و عدالت با عقاید و آیین های گوناگون 

علم و دانشِ بدون قدرت و ثروت به استثمار منتهی و ثروت و قدرت بدون خِرد به گمراهی 

اگر سرنوشت بسیاری افراد صاحب شهرت رو بخونیم ، متوجه میشیم شماری از ایشان تمام زندگیشون رو صرف تحقیق و مطالعه و پژوهش بودند و البته که آثاری بسیار مهم ازشون بجا مونده ولی به چندین نکته ی مهم توجه داشته باشیم ؛ ابتدا اینکه محتملِ بسیاری از افرادی که این طریق رو پی گرفتند تحت استعمار قدرتهای دیگر دربیان و نه فقط به جهت زندگی خودشون ثمره ای آنچونان که باید نصیبشون نمیشه بلکه بسیاری معدوم و از پادرمیان و نهایتاً فعالیت این افراد در حین ارزشمند بودن ، به نتیجه ای منتهی نمیشه . چرا که توان بیان عمومی و به اجرا درآوردنش رو نداشتند . تا اینجا شاید بسیاری با خودمون بگیم عیبی نداره و ما زندگیمون رو فدای رستگاری همگان میکنیم ولی به این نکته عمیقاً توجه داشته باشیم که آیا در مواقعی ، اصلاً اون دست‌آورد های علمی مورد کاربرد قرار میگیره ؟ همانا بسیاری از عالِمان و دانشمندان بزرگ به دلیل عدمِ وجود امکان و توان تبعین و به دلیل اینکه نمیتونستن افکار ، طرح ها ، اکتشافات و اختراعاتشون رو به مرحله ی اجرا برسونن ، در حقیقت موفق نشدند . بسیاری از اندیشمندان صاحب نام هم که این شیوه ی فراغت از کسب ثروت و قدرت و تنها کسب علم و دانش رو پیش گرفتند ، از شانس خوبشون به افرادی توانمند نزدیک بودند و تحت حمایت اونها قرار گرفتند ولی حتی در این شرایط استثنایی هم پرشمار از طرح ها و اندیشه های ایشان به مرحله ی ابلاغ و اجرا نرسیده چراکه سلیقه و عقیده ی حامیان ایشان چیز دیگری بوده ! بنابراین لازمه فردی بسیار دانا ، خلاق و کاشف بتونه امکانات و توانی داشته باشه تا هر نوع دست آورد علمی خودش رو به اجرا در بیاره پس اهمیت دارایی و قدرتِ تحت سلطه اجتناب ناپذیرِ و چنانکه این تعادل برقرار بشه ، نتیجه به نحوی احسن حاصل میشه و یا در ساختار های بسیار پیشرفته ، این ثروت ، قدرت و جایگاه از سوی دولت ها و مردمان به افراد تعلق میگیره و تضمین میشه . 

از سویی دیگر ثروت و قدرت بدون پشتوانه ی متفکرانه ، مدرن و عاقلانست که می‌تونه به مراتب نگران‌کننده تر باشه چراکه فرد و یا مجموعه ی صاحب توانمندی ، اگر طریق و هدفی صحیح و مناسب رو که بدون تردید به واسطه ی دانایی و شناخت هرچه بیشتر حاصل میشه رو نداشته باشه سرانجام به به رکود ، عقب ماندگی و درجا زدنی توأم با مشکل ها و یا به گمراهی ، جُور و ستمِ با نیات نیکو و یا با نیات شوم منتهی میشه .

فراموش نکنیم که گاهی ما انسانها معطوف و متمرکز به جهت کسب دانایی ، گاه به جهت کسب اعتبار ، جایگاه و قدرتِ نافذ و گاه تلاشمندیم تا دارایی و اموال بدست بیاریم ، نه از اینکه زمانی سنجیده و مناسب رو صرف اینان کردیم اندوهگین باشیم ، هرچند از پرداختن به موارد دیگر غافل و یا اجتناب داشتیم و تأکید دارم که بخصوص عاشقان و علاقه مندان دانش ، هرگز به منظورِ کسب دارایی و قدرت ، احساس معذوریت و خجل بودن نداشته باشیم چراکه ایجاد تعادل بین تمام موضوعات زندگی هم برای خودمون و هم برای دیگران به نیکترین نتیجه منتهی میشه . فراموش هم نکنیم با تمام این تفاسیر ایامی ، ویژه ، بحرانی و استثنایی بوجود میاد که هرچند تمام اینان رو بدونیم لازمه همه رو رها کنیم و به رسالت و وظایفی ارجح و ضروری برسیم ، به عنوان اعمالی ارزشمند همچون موقع دفاع از کشور موقع جنگ و مواردی از این قبیل .